Hvad er SEO?

Sponsoreret indhold

Du er med stor sandsynlighed stødt på akronymet SEO før – men er du også med på, hvad det egentlig dækker over? SEO er nemlig kommet for at blive, og det er ikke kun de mest garvede marketing- og e-commerce-eksperter, der behøver at vide, hvad SEO er. SEO er nemlig allestedsnærværende, hver gang du foretager en søgning på internettet, og det er derfor også en meget magtfuld mekanisme at bruge, når du skal promovere din hjemmeside eller virksomhed.

Men hvad betyder SEO egentlig? Og hvorfor spiller det så stor en rolle for online marketing i dag? Dette kan du læse meget mere om i dette indlæg, hvor vi kommer med en kort og god introduktion til tidens helt store buzzword, nemlig SEO.

Search Engine Optimization

SEO står slet og ret for Search Engine Optimization. Det handler altså om, hvordan man får sin hjemmeside eller webshop til at rangere så højt på søgemaskinernes hitlister som muligt. Jo højere man ligger i søgeresultaterne, jo større chancer er der nemlig også for, at man kan konvertere besøgende og kunder.

Når man laver SEO-arbejde, handler det altså om at skabe velskrevet, effektivt og strategisk content til sin hjemmeside. Både on-page og off-page. Dette kan være i form af produkt- og kategoritekster til webshops, linkbuilding fra andre hjemmesider eller blogindlæg, som indeholder en masse af de relevante søgeord, som det vil være godt for din hjemmesides specifikke målretning at rangere på.

Søgemaskinerne er nemlig yderst kloge i dag og leder simpelthen efter de resultater, der stemmer allerbedst overens med det, som forbrugeren søger på. Jo mere specifikt, du kan henvende dig med dit produkt eller din service, jo større chance er der for, at søgemaskinerne vil anse dig som det bedste bud at fremhæve.

Kom godt i gang med SEO

For mange, der ikke har prøvet kræfter med SEO før, kan det måske godt virke som en stor mundfuld at skulle i gang med. SEO er nemlig ikke en engangsforestilling, men et kontinuerligt arbejde, som meget gerne skal vedligeholdes og opretholdes hele tiden for at kunne give de bedste resultater.

Derfor er det også en god idé at lægge en SEO-strategi, som du eller din virksomhed kan følge, o at have noget konkret at holde jer til, når I måske skal i gang med SEO-arbejdet for første gang.

Der er rigtig mange delelementer inden for SEO, som det er en god idé at sætte sig ind i, når man først står og skal til at begynde. Det tekniske, det kreative og det resultatorienterede for blot at nævne et par områder. Det kan derfor være en god idé at alliere sig med nogen, der har fingrene i SEO-arbejdet allerede, og som kan hjælpe dig med de indledende analyser og sørge for, at du kommer på rette spor med netop den SEO-strategi, som vil give de bedste resultater til din hjemmeside eller webshop.