Godt værtskab går aldrig af mode – men ligegyldigheden hersker
God betjening og god behandling er noget, som aldrig bliver forældet. Det kræver noget, at vi gæster eller kunder skal føle os godt tilrette på et spisested. Det sker desværre ikke hver gang, man er ude at spise, og arbejdsmanglen har heller ikke gjort det nemmere for restauratørerne at få kvalificeret arbejdskraft. Det gør, at rigtig mange restaurantgæster må affinde sig med middelmådig betjening og service, når de går ud og spiser.
Spiller prisen på maden ind, når man taler om god betjening?
Nogle vil nok sige ja, mens andre vil sige, at prisen er fuldstændig underordnet. Betaler man for god service, er et spørgsmål, man med rette kan stille. Det er velkendt i Aarhus, at en god betjening kan redde en dårlig dag i køkkenet. Men sjældent omvendt. Selv gode restauranter ansætter helt unge tjenere, som intet, absolut intet ved om den mad og drikke, de serverer for gæsterne. Det er sørgeligt, at man ikke uddannelser sit personale. En del af restauratørerne er ligeglade og tænker kun på at tjene penge og ikke på personalepleje.
Betjeningen skal have undervisning og kurser i det, de laver. Det burde være en selvfølge, og det er det i rigtig mange brancher, bare ikke restaurationsbranchen.
Mere fokus på godt værtskab og god betjening
I Spiseguiden Aarhus’ restaurant guide her, kan man få et overblik over caféerne og restauranterne i Aarhus. Her har de også en lille miniguide til de restauranter, hvor værtskab og god betjening er en selvfølge, og hvor en del af gæsterne kommer for værtskabet.
Faglighed og professionel uddannelse inden for betjening er en sjældenhed i restaurationsbranchen. Indsatsen i fremtiden bør være en bedre betjening, og ikke mindst bør restaurant-virksomhederne i højere grad have fokus på problemstillingen.
Bestil din mad online, og undgå en middelmådig betjening
Hvis man hellere vil spise sin mad hjemme, så undgår man ofte dårlig betjening. Her kan man danne sig et overblik over de steder i Aarhus, som laver takeaway:. Det gode ved takeaway er, man ikke behøver at komme i kontakt med mennesker. I dag kan man de fleste steder bestille sin mad og drikke online og få den leveret. I så fald bliver servicen ligegyldig.
Hænger prisen på mad sammen med den service, man får?
Der er kommet rigtig meget billig mad til de seneste år. Især fastfood og streetfood har for alvor fået fat i de store byer. Det betyder, man en del steder kan få et måltid mad til mellem 50 og 100 kroner, hvilket er meget lavt i Danmark. I den pris er der både moms, arbejdsløn, råvarer, strøm og afskrivning af det materiel man bruger til at lave maden. Det gør, at flere ikke tager det for givet, at man får en god betjening, da prisen på maden jo er utrolig lav. Men sådan hænger det ikke sammen. En god service og betjening skal ikke koste mere. Det burde være en selvfølge.