COVID-19-krisen var gode for flere måltidskasseleverandører

For langt de fleste virksomheder var COVID-19 en modbydelig modstander, men ikke for alle. I måltidskasse-nichen har flere af udbyderne nemlig vækstet voldsomt i forbindelse med COVID-19-krisen.

I omkring små to år dansede vi dansen med COVID-19, hvilket i lange perioder førte til markant anderledes samfundsmæssige forhold end dem, som vi førhen havde været vant til.

Eksempelvis blev vi ad flere omgange underlagt strenge restriktioner, som gjorde, at vi levede et delvist lukket samfund, hvilket – ikke overraskende – var en udfordring for rigtig mange forretninger.

De mange restriktioner har dog ikke udfordret alle brancher. Nogle brancher har sågar haft bedre vækstvilkår i løbet af COVID-19-krisen.

En af disse brancher er måltidskasse-branchen, hvor flere af de førende leverandører formåede at vækste deres omsætning i løbet af regnskabsåret 2020 – et år, hvor COVID-19 gjorde sit indtog i marts måned.

En af disse leverandører var RetNemt, der i 2020 havde en omsætning på 26.411.000 kroner mod 20.355.000 kroner året forinden.

En lignende vækst så vi hos Aarstiderne, der formåede at vækste deres omsætning med 20 % fra 2019 til 2020.

Boom i interesse for måltidskasser

Kigger vi på danskernes Google-adfærd for de seneste år, kan vi også notere, at der har været et boom i søgninger, der relaterer sig til måltidskasser.

I januar 2020 var der – ifølge søgeordsanalyse-værktøjet Ahrefs – omkring 20.000 Google-søgninger på ordet ’måltidskasser’ og 1.500 Google-søgninger på ordet ’måltidskasse’.

I samme måned i 2021 var antallet af månedlige Google-søgninger på disse ord henholdsvis omkring 44.000 og 3.400.

Undersøgelse indikerer, at COVID-19 spillede en afgørende rolle for væksten

Selvom vi på intet tidspunkt – i løbet af COVID-19-krisen – blev afskåret adgang til fødevarebutikkerne, så er det alligevel ganske sandsynligt, at de samfundsmæssige forhold, som vi levede under i løbet af denne krise, var gunstige for måltidskasse-leverandørerne.

En hypotese, der underbygges af en undersøgelse, som Landbrug og Fødevarer står bag.

I undersøgelsen, som blev udgivet i januar 2021, angav 18 % af de i alt 503 respondenter nemlig, at COVID-19-krisen havde spillet en aktiv rolle i forhold til, hvorfor de havde købt eller i hvert fald overvejet at købe en eller flere måltidskasse(r).

Flere nye leverandører har grebet chancen

Når en branche er i vækst, fører det ofte til en stigning i antallet af spillere i denne branche, hvilket også har været tilfældet for måltidskasse-branchen.

I løbet af de seneste år er der nemlig kommet adskillige nye spillere til i Danmark. Af de mest bemærkelsesværdige kan nævnes Hololi Foods og HelloFresh, som allerede har fået rigtig godt at i markedet, hvilket i nogen grad formentlig kan skyldes COVID-19-krisen, der gjorde måltidskasse-løsninger særligt attraktive.

Nu hvor samfundet atter er blevet normalt, bliver det spændende at se, hvor mange af de, der tilmeldte sig en måltidskasse-service i løbet af COVID-19-krisen, som holder fast.